De grootste verschillen tussen Yoga en Pilates volgens mij zijn:

 

• Pilates is oorspronkelijk een kleine 100 jaar geleden ontwikkeld door Joseph

Pilates en wordt beoefend op apparatus zoals een reformer, caddilac, chair,

barrel,… Het matrepertoire is oorspronkelijk bedoeld als huiswerk voor

diegene die trainden op de toestellen. Yoga is naar schatting 5000 jaar oud

en wordt enkel uitgeoefend op de mat.

 

• Beide zijn body and mind lessen, met toch een andere insteek! Yoga wordt

een “practice” genoemd, eerder een soort levenswijze. De bedoeling is om

je lichaam door beweging en ademhaling ontvankelijker te maken voor

meditatie. Pilates daarentegen is wel degelijk een work-out! Eentje waarbij

wordt verwacht dat controle, concentratie en symmetrie in je lichaam

ervoor zorgt dat het lichaam sterk wordt.

 

• Hoewel beide focussen op beweging en ademhaling, focust Yoga eerder op

ademen voor de beweging zelf, terwijl Pilates eerst focust op beweging,

controle en dan de coördinatie met de ademhaling.

 

• De wijze van ademen is anders: Yoga gebruikt een diepe, warmte-
opwekkende en rythmische ademhaling (uyyjayi), pilates gebruikt een

tragere, meer gecontroleerde diafragmatische ademhaling. Hoewel in

sommige oefeningen in Pilates toch ook een snelle staccato ademhaling aan

bod komt, vergelijkbaar met kapalabhati in Yoga.

 

• Vrijwel alle oefeningen gebeuren al liggend in een matles Pilates, bij Yoga is er

altijd een combinatie van staande, zittende en liggende houdingen.

 

• Over het algemeen zijn yogahoudingen statischer en worden ze langer

aangehouden om je beweging te kunnen voelen in je lichaam. Bij Pilates ligt

de nadruk op kwaliteit boven kwantiteit, of in dit geval tijdsduur. Het aantal

herhalingen van een oefening zal nooit hoger zijn dan 10 en het tempo ligt

hoog in de originele les.

Latest Update: jul 07, 2016